2014- Audyt ekologiczny

Audyt ekologiczny w naszym żłobku został przeprowadzony 24 lutego 2014 roku przez dwie kilkuosobowe grupy dzieci z opiekunami. Celem audytu było wskazanie obszarów, na których należałoby się skupić w naszych ekologicznych działaniach. Obszary objęte pytaniami audytu odwiedzane były kolejno. Opiekun czytał pytania dzieciom i wspólnie poszukiwano odpowiedzi na nie. Czasem też, pomagali w tym, inni pracownicy żłobka. W kuchni np. na pytania z zakresu zdrowej żywności pomagała  p. kucharka, z obszaru śmieci i odpady p. sprzątająca. Potem, na kartce audytu szukano właściwej odpowiedzi w postaci buźki, a niewłaściwą zaklejano. Obszary tematyczne jakie bada formularz audytu, to: śmieci i odpady, transport i aktywność, zdrowa żywność, zielone tereny.

Wyniki audytu wg. poszczególnych obszarów:

1. Śmieci i śmiecenie:

  • W żłobku i otoczeniu żłobka nie ma porozrzucanych śmieci, 
  • Dzieci wrzucają śmieci do kosza, 
  • Kosze regularnie opróżnia osoba odpowiedzialna za porządek,
  • Dzieci uczymy, że śmieci wrzuca się do kosza, ale też o segregacji, a odpowiednie pojemniki stoją na terenie żłobka,

2. Odpady, ograniczenie i recykling:

  • Dokumenty w żłobku drukowane są dwustronnie,
  • Notatki sporządzane na zadrukowanych z jednej strony kartkach,
  • Posiadamy kompost w formie pryzmy na odpady ogrodnicze,
  • Do kontaktu z rodzicami używamy maila lub telefonu, 
  • Propagujemy ideę recyklingu wykorzystująć do zajęć technicznych różnego rodzaju opakowania i inne materiały, np. rolki po papierze toaletowym, pudełka po butach,      
  • Nie wrzucamy do kompostu odpadów kuchennych po warzywach i owocach,  
  • Nie organizujemy giełd wymiany książek, filmów, gier,      

3. Energia:

  •  Wyłączamy światło, gdy wychodzimy z sali lub gdy świeci słońce,
  • Regulujemy zaworem ogrzewanie,
  • Wyłączamy komputery i radia, gdy wychodzimy z sali,
  • Czasami zostawiamy otwarte okna przy włączonym kaloryferze,

4. Woda:

  • Z kranów nie kapie woda,
  • Nie pozostawiamy odkręconego kranu w łazience,
  • Spłuczki posiadają przyciski dwudzielne,
  • Wiemy, dlaczego należy oszczędzać wodę,
  • Nie posiadamy na zewnątrz zbiornika na wodę deszczową,

5. Transport i aktywność:

  • Codziennie mamy w żłobku ćwiczenia ruchowe,
  • Organizujemy piesze wycieczki,
  • Rodzice czekający w samochodzie wyłączaja silnik, 
  • Piesza droga do żłobka nie jest bezpieczna,
  • Nie można do żłobka bezpiecznie dojechać na rowerze,
  • Nie mamy stojaków rowerowych i nie uczymy dzieci jeździć na rowerze,
  • Przed żłobkiem rano i po południu jest dużo zaparkowanych samochodów,
  • Nie wszystkie dzieci wiedzą jak bezpiecznie przechodzić przez ulicę,

6. Zdrowa żywność w szkole:

  • Każdego dnia jemy owoce,
  • Do obiadu zawsze jest surówka,
  • Dzbanek z wodą lub kompotem jest zawsze do dyspozycji dzieci,
  • Uprawiamy warzywa w ogrodzie, 
  • Obiady przygotowujemy ze świeżych i nieprzetworzonych produktów,
  • Owoce lub warzywa dzieci dostają na II śniadanie lub podwieczorek,

7. Zielone tereny przyszkolne:

  • Na terenie żłobka mamy drzewa i żywopłot oraz trawę i dzikie kwiaty,
  • Teren jest przyjazny dla ptaków, są lęgowe budki i gniazda ptaków,
  • Fotografujemy ptaki i rośliny w naszym ogrodzie,
  • Prowadzimy w ogrodzie lekcje,
  • Na placu zabaw są urządzenia do wspinania, są ławki i ogródek,
  • Nie mamy w ogrodzie oczka wodnego,
  • Nie mamy na placu zabaw narysowanych gier,
  • Ściany na zewnątrz budynku są jasne, ale nie kolorowe,
  • Nie mamy w ogrodzie domków dla owadów,